WORLD IT

WORLD IT

اخبار تازه های فناوری و ترفند های مخفی و... در اینجا
WORLD IT

WORLD IT

اخبار تازه های فناوری و ترفند های مخفی و... در اینجا

گزارش تصویری و ویدیویی نارنجی از IFA 2013 برلین؛ اولین Hands-on گلکسی نوت ۳ و گلکسی گیر

  IFA بزرگترین نمایشگاه محصولات مصرفی الکترونیکی و لوازم خانگی در اروپا است که امسال از ۱۵ تا ۲۰ شهریور در شهر برلین بر پا شده.


در فرصت کوتاهی که برای حضور در این نمایشگاه داشتیم به غرفه بازیگران اصلی یعنی سامسونگ، سونی و ال جی سری زدیم تا از نزدیک به ٣ تلفن هوشمند برتر بازار در ماه های آینده نگاهی بیندازیم و در کنار آن با چند نوآوری جدید این غول های فناوری آشنا بشویم.

در پایان گزارش هم یک مقایسه مختصر بین استراتژی و فلسفه اپل و سایر شرکت های اصلی صحنه فناوری های مصرفی خواهیم داشت، زیرا بر خلاف تصور اولیه، اپل نیز در دوره برگزاری IFA 2013، در آلمان حضوری فعال از خود نشان داده است. البته به روشی متفاوت!

با نارنجی همراه باشید.


فبلت گلکسی نوت ۳

اول از همه به سالن سامسونگ رفتیم تا سلام و علیکی با سوگلی جدید این شرکت، گلکسی نوت ۳ داشته باشیم. همان طور که انتظارش می رفت سامسونگ واقعاً تمام تلاش اش را کرده تا نوت ۳ از هر نظر برتر از مدل قبلی و رقبای حاضرش باشد.

البته اولین چیزی که در این سالن چشم ما را به خودش جلب کرد گلکسی گیر، ساعت مچی هوشمند سامسونگ بود که در کنار نوت ۳ حاضر است، سر فرصت به آن هم می پردازیم.

بدنه گلکسی نوت ۳ در پشت با جنسی از پلاستیک ولی با بافتی شبیه چرم درست شده که واقعا حس بهتری را هنگام نگه داشتن به دست کاربر منتقل می کند. البته در شرایط نور سالن، و با مدل سیاه آن، این بافت به خوبی پیدا نیست. ولی حتما در گالری عکس معرفی محصول با آن آشنایی کافی یافته اید.

اندازه دستگاه بزرگ است ولی حداقل در دست من خیلی خوب جا شد؛ به خصوص در مقایسه با اکسپریا Z اولترا که بیشتر شبیه یک آجر تخت است.

شکل قلم نوت ۳ تا حدی تغییر کرده و متقارن است. از لحاظ نرم افزاری سامسونگ در رابط کاربری دستگاه سنگ تمام گذاشته و سازگاری با قلم در همه زوایای سیستم عامل گسترده شده.

یکی از مفیدترین به روز رسانی های این محصول، حالت چند پنجره ای و مولتی تسکینگ است که در نسخه جدید تاچ ویز، حتی امکان اجرای همزمان دو پنجره از یک برنامه را هم به کاربر می دهد.

نکته ای که توجه مان را به خودش جلب کرد نحوه جدید تغییر اندازه پنجره ها بود که کاملاً شبیه چیزی ست که در پیش نمایش ویندوز ۸.۱ دیده ایم (۵۰-۵۰ و ۷۰-۳۰).

قابلیت عکاسی ۳۶۰ درجه هم به دوربین نوت ۳ اضافه شده که حقیقتاً خوب کار می کند. این‌ امکانات و بقیه نرم‌افزار هایی که با گلکسی نوت ۳ می آیند شما را مطمئن خواهند کرد که پرداخت اسکناس های اضافی برای قدرت پردازشی این هیولای ۴ یا ۸ هسته ای، اشتباه نیست. 

حالا نوبتی هم که باشد، نوبت ویدیوی Hands-On محصول است. هر چند کوتاه، چون وقت کمی برای رفتن به سایر سالن ها داشتیم.

نگاهی کوتاه به گلکسی نوت ۳

ساعت هوشمند گلکسی گیر

در قدم دوم می رسیم به ساعت هوشمند سامسونگ که فعلاً فقط با نوت ۳ سازگار شده. طراحی و اندازه فریم این ساعت مچی قابل تحمل است ولی نحوه برقراری تماس تلفنی با گلکسی گیر هر چیزی هست، به جز طبیعی و راحت! در این مقوله خاص، اصول ارگونومی تا آنجا پشت گوش انداخته شده که ممکن است بر اثر تلاش برای مکالمه تلفنی به وسیله بلندگو و میکروفون گلکسی گیر، دچار کشیدگی عضلانی شوید (بماند نگاه عجیب مردم به شما!)

اما در حالت عادی رابط کاربری خیلی خوب با کمبود سطح نمایشگر کنار می آید و مشکل خاصی در کاربری این گجت ایجاد نکرده.

نکته ای که تقریباً همه بر سرش بحث دارند عمر کوتاه باتری گلکسی گیر است و سوالی که اینجا برای من پیش آمد، این بود که واقعا چرا در دستگاهی که بیشتر برای نشان دادن ساعت، گرفتن عکس یا دادن دستورهای کوتاه استفاده می شود باید از یک نمایشگر رنگی استفاده کرد تا اینقدر مصرف باتری بالا برود؟

با این اوصاف شاید گزینه بهتر خریدن یک هندزفری خوب و ساعت پبل باشد. نظر شما چیست؟

ویدیوی معرفی گلکسی گیر (انگلیسی)
ویدیوی معرفی اپلیکیشن های گلکسی گیر (انگلیسی) 
ویدیوی معرفی گلکسی گیر (فارسی)دیگر بخش چشمگیر غرفه سامسونگ نمایشگر ها و تلوزیون های اولترا اچ دی (UHD) بودند. تصاویر تولید شده توسط نمایشگر ٣١ اینچی 4K این شرکت، حتی کمی از واقعیت هم بهتر بود!

زاویه دید این نمایشگر و تلویزیون های خمیده سامسونگ نزدیک به نامحدود است و طیف رنگی شان شامل بیش از ۱ میلیارد رنگ می شود.

ویدیوی معرفی نمایشگر 4K سامسونگ


اگر فکر میکنید ٨٠٠٠ یورو برای یک تلویزیون کمی زیاد است ولی همچنان به یک صفحه بزرگ نیاز دارید، سامسونگ راه حل جالبی برای شما دارد که تمرین کار گروهی هم هست! هر چند نمی شود زیاد جدی اش گرفت.

چند (٥) تا گالکسی نوت را کنار هم بگذارید تا یک نمایشگر بزرگتر داشته باشید. اسم این ویژگی گروپ پلی است و فعلا فقط با نوت ٣ کار می کند.

نگاهی به قابلیت Group Play گلکسی نوت ۳ (انگلیسی)


نگاهی به قابلیت Group Play گلکسی نوت ۳ (فارسی)

بعد از سامسونگ به سراغ سونی رفتیم تا از دریچه محصولات این شرکت ژاپنی به دنیا نگاه کنیم.

مثل خود تلفن های سونی دکور این شرکت در نمایشگاه هم ساده ولی با عظمت بود. قبل از هر چیز به قسمت تلفن ها رفتیم. این بخش بیشتر شبیه یک کارگاه جواهر سازی بود و سونی تا جایی که می توانست ساختار مقاوم و با دوام محصولات سری Z را به رخ می کشید.

از راهنمای غرفه در مورد قابلیت های جدید Z1 پرسیدم، به جز دوربین خارق العاده این تلفن همراه چیز دیگری برای گفتن نداشت! ما هم یک نگاه گذرا به دوربین این محصول جدید داشتیم. شما حتما دیشب بررسی آن را در نارنجی خوانده اید و اطلاعات کافی از این سامورایی تازه وارد دارید.

عکاسی با اکسپریا Z1


بعد، سری هم به اکسپریا Z اولترا زدیم تا ببینیم قابلیت استفاده از قلم های مخلف روی آن، طوری که تبلیغ شده هست یا نه. البته شما پیش تر بررسی آن را در نارنجی خوانده اید ولی خب ما هم با آن یک دور در نمایشگاه زدیم؛ قالیچه پرنده ای است برای خودش!

ویدیوی اکسپریا Z اولترا

سونی نمونه اولیه یک تبلت ١١ اینچی را هم به نمایش گذاشته بود که البته بهتر بود این کار را نمی کرد! دستور های لمسی مخصوص ویندوز ٨ کار نمی کردند و کارمند سونی مجبور شد دستگاه را ری استارت کند.

تنها قابلیت خاص تبلت هم انگار جدا کردن چهره افراد از بقیه عکس با قلم دیجیتایزر بود که معلوم نیست اصلا به چه دردی می خورد. البته مثل بقیه محصولات سونی این تبلت طراحی زیبایی داشت و کیبورد بسیار کم مصرفی که با آن می آید نیز بسیار به درد بخور به نظر می رسید.

می رسیم به نو آورانه ترین محصول سونی در نمایشگاه IFA امسال. لنز های جداشدنی Smart Shot (تلفیقی از smartphone و cybershot).

شاید خیلی از ما دوست داشتیم دوربین تلفن ها ماژولار یا به گونه ای قابلیت تعویض باشد. با وجود اینکه شوخی توییتری نوکیا با سونی جالب بود ولی بعضی خصوصیات یک لنز واقعی هرگز داخل بدنه محدود یک موبایل جا نمی شوند. به علاوه این لنز ها دریچه جدیدی را برای افراد خلاق و هنرمندان باز می کنند و آنها با تکیه بر قوه خلاقه شان کاربردهای دیگری هم برای این محصول کشف خواهند کرد.

ویدیوی لنزهای SmartShot


ما در حال رفع خستگی قبل از رفتن به سالن آخر. و پشت سرمان یک تلویزیون فوق باریک در وسط قاب تابلوی دیواری.

در نهایت وارد سالن اختصاص یافته به ال جی می شویم. این ابر قدرت آسیایی با G2 به نبرد رقبای بزرگ خود آمده و تبلت G Pad 8.3 را نیز بعد از مدت ها معرفی کرده که می تواند زمینه ساز بازگشت موفقیت آمیز آن به رقابت بزرگان باشد.

با یک نگاه کلی به G2 می شود به دقتی که در طراحی آن شده پی برد. تلفن خیلی راحت در دست جا می گیرد. انحنای پشت بدنه و جای دکمه ها مشخص می کند که LG توجه خاصی به ارگونومی در ساخت این محصول داشته.


رابط کاربری هم بسیار ساده اما با چند قابلیت جدید ارائه شده. جسچر سه انگشتی برای انتخاب یکی از ٣ برنامه آخری که با آنها کار کرده اید، خیلی کاربردی است اما از لحاظ فیزیکی کمی غیر عادی است! (لااقل در مقایسه با حرکات ٤-٥ انگشتی در iOS)


یک برنامه و ویجت کنترل تلویزیون هم در بسته نرم افزاری G2 گنجانده شده که با مادون قرمز کار می کند.


ویدیوهای بررسی کوتاه G2


در نمایشگاه امسال LG هم مثل سامسونگ حضور پررنگی با نمایشگر های جدیدش داشت. به خصوص فناوری های ٣ بعدی LG به اوج پختگی رسیده و تجربه خیلی راحتی را به کاربر ارایه می دهند.

یکی از جالب ترین لوازم جانبی که در نمایشگاه ارایه شد پرینتر بدون نیاز به جوهر LG بود که به زودی در بازار عرضه خواهد شد و احتمالا طرفداران فراوانی خواهد یافت.


و یک چیز دیگر

در جریان تهیه این گزارش، متوجه نکته جالبی شدیم که در سال های قبل مشابه اش را ندیده بودیم. در سطح شهرهای هامبورگ و برلین، به طور عجیبی می شد تبلیغات اپل را دید. تا به حال این همه تبلیغ سیب بزرگ را ندیده بودیم، انگار جواب این شرکت بود به برگزاری IFA!

این تبلیغات، عجیب و غریب یا شلوغ نبودند و اپل تنها به نمایش کاربرد ۳ اپلیکیشن بر روی آیپد بسنده کرده بود؛ البته برنامه هایی که واقعا کار می کنند؛ به قول انگلیسی زبان ها «It just works». حال این را در کنار حضور شرکت های بزرگی مثل سونی در IFA قرار دهید که هر محصول ناآماده یا نیمه آماده ای را هم با خودشان به نمایشگاه آورده اند.

وقتی با یکی از مسئولین سونی در نمایشگاه بر سر اینکه دستگاه شان کار نمی کرد گفتگو کردیم، و یادآور شدیم که اپل با صبر و حوصله محصولاتش را آماده می کند تا موقع معرفی کم نقص باشند و به فاصله کمی هم آنها را روانه بازار می کند، او به ما گفت که خود اپل هرگز مهندسی نکرده و فقط از نوآوری های دیگران کپی برداری می کند!

با این حال، در عمل اپل برنده است و شرکتی مثل سونی، جایگاه دوران قدیمش را ندارد. یک اپل است و بقیه، ولی در بین همین بقیه هم شرکت هایی مثل سامسونگ هستند که ضمن حضور در نمایشگاه ها به برگزاری مراسم اختصاصی خود می پردازند که نشانه خوبی از تعهد شان به آماده بودن محصولات معرفی شده است.

و در پایان امیدوارم از این سفر مجازی در نمایشگاه IFA برلین لذت برده باشید. همچنین از دوستم Thao Ho بابت تصویربرداری تشکر می کنم و از آقای ایلان ماسک هم تقاضا دارم که هر چه زودتر هایپر لوپ را بسازد تا برای یک گزارش ٣ ساعته، ١٢ ساعت در راه نباشیم!
نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی 1392/06/19 ساعت 17:12 http://arzanportal.ir

خیلی قشنگ بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد