WORLD IT

WORLD IT

اخبار تازه های فناوری و ترفند های مخفی و... در اینجا
WORLD IT

WORLD IT

اخبار تازه های فناوری و ترفند های مخفی و... در اینجا

آشنایی با تمام ویندوزها،از گذشته تا امروز

 


سیستم عامل ویندوز با فراز و نشیب های بسیار به نسخه هشتم رسیده و به غول بی بدیل سیستم عامل رایانه ها تبدیل شده است.

 مهمترین نرم افزار هر رایانه سیستم عامل آن می باشد.حال در بین سیستم عامل ها "ویندوز" از همه محبوب تر است.در این گزارش سیری از فراز و نشیب این سیستم عامل را بررسی می کنیم.


ویندوزهای آشنا و ناآشنا

برای ورود به حیطه نرم‌افزار بهترین کار این است که در ابتدا با تاریخچه سیستم‌عامل ویندوز که مسیر ورود به این عرصه است، بیشتر آشنا شویم؛ هر چند بدون تردید در این میان سیستم‌عامل‌های دیگری نیز وجود دارد که برخی کاربران از آن‌ها استفاده می‌کنند اما در این ادعا نیز تردیدی وجود ندارد که سیستم‌عامل ویندوز مایکروسافت هم‌چنان محبوب‌ترین سیستم‌عامل مورد استفاده کاربران بوده و توانسته است جایگاه خود را میان آن‌ها حفظ کند.

 به همین دلیل با تاریخچه این سیستم‌عامل و برخی نسخه‌های معروف و شناخته شده آن بیشتر آشنا می‌شویم. طول عمر ویندوزها بر اساس طول عمر بسیاری از مخاطبان بایت به زمانی باز می‌گردد که ویندوزهای میلنیوم و 98 روی سیستم‌عامل‌ها نصب می‌شد.

در آن سال‌ها داشتن نسخه فارسی این ویندوزها هم نوعی اعتبار بود و کاربرانی که از این نسخه‌ها استفاده می‌کردند به دلیل فارسی بودن ویندوز به خود می‌بالیدند. مدتی گذشت و محصول جدید مایکروسافت با نام ویندوز XP به جهانیان معرفی شد؛ سیستم‌عاملی که به دلیل توانایی‌های خاص گرافیکی و تفاوت‌های چشم‌گیر با نمونه‌های قبلی، به خوبی توانست جای خود را در میان کاربران باز کرده و سال‌ها به عنوان محبوب‌ترین سیستم‌عامل کاربران شناخته شود. به طوری که همچنان نیز سهم این سیستم‌عامل در بازار سیستم‌عامل‌ها چشم‌گیر است و می‌توان آن را محبوب‌ترین دانست.


سیستم‌عاملی به نام هفت


اما از اکتبر سال 2009 میلادی و با ورود سیستم‌عامل جدید مایکروسافت، شرایط تغییر کرد. سیستم‌عاملی با نام هفت (Seven) که تفاوت‌های چشم‌گیر آن با XP توانست بازار فروش سیستم‌عامل‌ها را پس از سال‌ها تکان دهد. حالا چند سالی است که ویندوز هفت به عنوان سیستم‌عامل پیش‌فرض بسیاری از محصولات الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربران نیز از این موضوع خرسندند.

 البته بد نیست به سیستم‌عامل دیگری که در فاصله ایجاد شده میان XP و Seven خودنمایی کرد نیز اشاره‌ای کنیم. صحبت از ویندوز ویستا (Vista) است که هر چند ویژگی‌های گرافیکی آن در قیاس با XP بسیار متفاوت بود اما نتوانست موفقیت چشم‌گیری در این عرصه داشته باشد. به گونه‌ای که با ورود ویندوز Seven معدود کاربرانی که از ویستا استفاده می‌کردند نیز به استفاده از این سیستم‌عامل جدید مایکروسافت روی آوردند.

هشتمین ویندوز

در ادامه طراحی و ارائه سیستم‌عامل‌های جدید در شرکت مایکروسافت، نوبت به آن رسیده بود که این شرکت نیز برای رقابت با سیستم‌عامل‌های ارائه شده توسط شرکت‌های گوگل و اپل، پا را فراتر گذاشته و به عرصه جدید پا بگذارد. مایکروسافت این کار را با معرفی ویندوز هشت انجام داد که با عقد قرارداد تجاری با برخی شرکت‌های تولیدکننده، آن را به عنوان سیستم‌عامل پیش‌فرض تلفن‌های همراه و تبلت‌ها معرفی کرد.

 نسخه قابل استفاده در رایانه این سیستم‌عامل نیز به بازار آمد اما با این وجود ویندوز هشت مایکروسافت نتوانست محبوبیت ویندوز هفت را داشته باشد و همانند ویستا در حاشیه بازار قرار گرفت. اگر چه ویژگی‌های گرافیکی و امکانات پیش‌بینی شده در این سیستم‌عامل پیشرفت چشم‌گیری داشت اما رقابت با سیستم‌عاملی مانند آندروید گوگل برای آن مقدور نبود و ویندوز هشت را تا حدودی از مسیر رقابت خارج کرد.


سهم ویندوزها در بازار


در پایان این مطلب بد نیست درباره سهم نسخه‌های مختلف ویندوز مایکروسافت در بازار رقابتی نیز اطلاعاتی داشته باشید. البته نباید این موضوع را فراموش کرد که طول عمر برخی از این ویندوزها مانند ویندوز 98 مدت‌هاست که به سر آمده و آن‌ها را از عرصه رقابت خارج کرده است. تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر در بازار سیستم‌عامل‌های رومیزی و یا به اصطلاح سیستم‌عامل‌هایی که در رایانه‌های معمولی استفاده می‌شود، ویندوز هفت مایکروسافت با در اختیار داشتن بیش از 44.37 درصد سهم بازار به عنوان موفق‌ترین سیستم‌عامل شناخته می‌شود.

 در پی آن نام XP به چشم می‌خورد که با وجود حضور ویندوز هفت همچنان محکم و استوار ایستاده و بخشی از کاربران خود را حفظ کرده است. سهم این سیستم‌عامل نیز در بازار 37.17 درصد تخمین زده شده است. در کنار این دو ویندوز، نام ویندوز هشت نیز به چشم می‌خورد که تنها 5.1 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. ویندوز ویستا نیز همچنان زنده است و 4.62 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد.

نظرات 1 + ارسال نظر
ندا 1392/05/12 ساعت 13:52 http://bazarei.com

سلام دوست عزیز داشتم وبلاگتو میخوندم مطالب جالبی داری من ندا هستم دانشجو رشته کار افرینی ما یه شبکه اجتماعی را اندازی کردیم برای کسایی که دنبال شغل یه کار میگردن اگه دوس داشتی توش ثبت نام کار کردن باهاش خیلی سریع راحته و احتمال اینکه شغلی رو که دوس داری پیدا کنی زیاده
www.bazarei.com
توی شبکه بیشتر با هم اشنا میشیم
منتظرتما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد