WORLD IT

WORLD IT

اخبار تازه های فناوری و ترفند های مخفی و... در اینجا
WORLD IT

WORLD IT

اخبار تازه های فناوری و ترفند های مخفی و... در اینجا

ترفند اموزش بازی با کارت

 

اموزش پکر

 امروز می خوام بازی پوکر رو آموزش بدم که یکی از بازی های بسیار محبوب هستش و خیلی ها در خواست

آموزشش رو داشتند. من قبلا زمانی که خودم می خواستم یاد بگیرم خیلی سرچ زده بودم و منابع اینگلیسی زیادی در این زمینه پیدا کردم اما فارسی چیزی نبود! الان اومدم برای اینکه ایده بگیرم برا نوشتن آموزش دوباره یه سرچ زدم و باورتون نمیشه آموزشی پیدا کردم که دهنم باز موند از بس که عالی نوشته بود و خیلی کوتاه بازی به این پیچیدگی رو توضیح داده بود!!! من دیگه هیچی نمی گم و فقط با کمی ویرایش آموزش رو کپی پیست می کنم!
البته پوکر به سبک های مختلفی بازی میشه (Hold'em ٬ Omaha و Five Crad Draw) که در این آموزش به سعی شده نوع اول (Texas Hold'em) که محبوب ترین هست رو آموزش بده و البته به نوع دوم هم اشاره ای شده. اما نوع آخر که محبوبیت کمتری داره و به نسبت ساده تر هم هست (من خودم با اون شروع کردم) رو خودتون می تونید سرچ کنید و از منابع انگلیسی اون استفاده کنید
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

قوانین و رتبه بندی دستها و ورقها

نمودار زیر به ترتیب شامل بهترین دست (Royal Flush) تا بدترین دست ممکن (High Card) است که در بازی پوکر مورد استفاده قرار میگیرد. گفتنی است که در بازی پوکر بهترین دست برنده میشود، بنابراین به طور مثال دست (Full House) نسبت به (Flush) برتری دارد.

* رویال فلاش (royal flush): این ترکیب بالاترین دست در رده بندی دستهای پوکر است. پنج کارت از آس تا ۱۰ با یک خال (گشنیز٬ خشت٬ دل یا پیک):
A♠ K♠ Q♠ J♠ 10♠

* استریت فلاش (استریت به معنای مستقیم یا ردیف است) (straight flush): پنج کارت پشت سر هم با یک خال (گشنیز٬ خشت٬ دل یا پیک):
Q♥ J♥ 10♥ 9♥ 8♥

* کاره ("Four of a kind" or "Quad"): چهار عدد از یک ورق:
K♣ K♦ K♥ K♠ 9♥

* فول هاس (full house): سه تا از یک عدد و ۲ تا از عدد دیگر:
8♣ 8♦ 8♠ K♣ K♠

* فلاش (flush): پنج ورق از یک خال بدون ترتیب پشت سر هم:
K♠ J♠ 8♠ 4♠ 3♠

* استریت (straight): پنج ورق به ترتیب پشت سر هم از خالهای مختلف* (حتی اگر یک خال با بقیه متفاوت باشد):
5♦ 4♥ 3♠ 2♦ A♦

* سه (three of a kind): سه عدد از یک ورق:
7♣ 7♥ 7♠ K♦ 2♠

* دو گروه یا دو (Two Pair): دو عدد از دو ورق:
A♣ A♦ 8♥ 8♠ Q♠

* یک گروه یا (One Pair): دو عدد از یک ورق:
9♥ 9♠ A♣ J♠ 4♥

* ورق بالا (high card): پنج کارت بدون هیچگونه دسته بندی:
A♦ 10♦ 9♠ 5♣ 4♣

نحوه توزیع ورق*ها
در انواع Hold'em ٬ Omaha و Five Crad Draw یک دیسک در جهت حرکت عقربه های ساعت بین بازیکنان می چرخد که به آن Dealer می گویند. توزیع کارت از نفر بعد از Dealer شروع میشود و به هر نفر یک کارت داده میشود تا به Dealer برسیم. سپس این کار یک دور دیگر (در Hold'em) یا سه بار دیگر (در Omaha) انجام میشود. (در Hold'em هر نفر ۲ کارت و در Omaha هر نفر ۴ کارت خواهد داشت.)

روند انجام شرط بندی (Betting):
حداقل میزان پول لازم برای ورود به هر دور بازی Big Blind نام دارد. دیسک Dealer نشان می دهد که نفر بعد از آن در جهت عقربه های ساعت باید نصف میزان حداقل (Small Blind) را قبل از دریافت هر کارتی بپردازد و نفر بعد از وی کل مبلغ را(Big Blind). در واقع این دو نفر مجبور به پرداخت این مبالغ هستند. برای اختصار از این پس از Big Blind و Small Bling به عنوان SB و BB یاد میشود. بعد از توزیع کارت٬ شرط بندی از نفر بعد از BB شروع میشود.
هر بازیکن برای ورود به بازی باید حداقل میزان BB را بپردازد یا در غیر اینصورت از آن دور بازی خارج شود و به اصطلاح جا برود (Fold).
حالت دیگر این است که شخصی با توجه به پتانسیل بالای کارتهای موجود در دستش میزان شرط را افزایش دهد (Raise). حداقل میزان Raise به اندازه یک BB است. از نظر حداکثر میزان Raise پوکر به سه دسته تقسیم میشود. Limit و No-Limit و Pot Limit در نوع Limit حداکثر مبلغ افزایش همان یک BB است و اینکار تا حداکثر ۴ دور انجام پذیر است. در نوع Pot Limit حداکثر به اندازه پولی که تا به آن لحظه در میان بازی (Pot) جمع شده میتوان Raise کرد. در نوع No Limit محدودیتی در میزان افزایش شرط نیست.

بعد از Raise هر بازیکنی باید به میزان آخرین شرط بپردازد تا بتواند در آن دور بازی شرکت کند. برای مثال اگر در یک دور٬ SB برابر ۱۰ و BB برابر ۲۰ است٬ اگر کسی مبلغ را به ۶۰ افزایش دهد٬ نفرات بعدی باید حداقل همان ۶۰ را برای حضور در بازی بپردازند.

مثال ۱ - تعداد افراد ۶ نفر

SB = ۱۰
BB = ۲۰
نفر اول بعد از BB جا میرود. (Fold)
نفر دوم ۲۰ دلار میپردازد. (Call)
نفر سوم ۲۰ دلار میپردازد. (Call)
نفر چهارم که همان نفر صاحب دیسک Dealer است جا میرود. (Fold)
نفر SB چون قبلا ۱۰ تا پرداخته است٬ برای ادامه باید ۱۰ تای دیگر بپردازد.

نفر BB در اینجا دارای دو انتخاب است. وی می تواند یا Check کند به این معنی که چون قبلا ۲۰ تا پرداخته با اعلام موافقت خود با میزان شرط٬ آن دور شرط را می بندد و وارد دور بعد میشویم. حالت دیگر این است که وی Raise می کند که در این حالت کلیه افراد باقی مانده٬ باید به نوبت به میزان ما به التفاوت مبلغ جدید و ۲۰ تایی که قبلا پرداخته اند بپردازند تا قادر به ادامه بازی باشند. اگر کسی مایل به پرداخت مبلغ اضافه نیست Fold می کند و از آن دور بازی خارج میشود ولی پولی که تا آن زمان در بازی گذاشته را از دست خواهد داد.

دور اول کارتهای اشتراکی: سه کارت با نام Flop
بعد از پایان دور اول شرط بندی٬ ۳ کارت رو میشود. این سه کارت متعلق به همه بازیکنان است. به این معنی که هر یک از آنان با اضافه کردن این سه کارت به دو کارت موجود در دست خود یک دست ۵ تایی پوکر که در بالا لیست شده می سازد. بعد از نمایش Flop یک دور تازه شرط بندی٬ انجام میشود. در این دور نفر اول برای اعلام شرط SB است که بر اساس گردش عقربه های ساعت نفرات بعدی باید بازی کنند. باز هم مانند قبل هر بازیکن می تواند Check کند٬ Raise کند یا در پاسخ به یک Raise جا رفته یا Fold کند. بعد از بسته شدن دور جدید کارت بعدی اشتراکی رو میشود.

دور دوم کارتهای اشتراکی: یک کارت با نام Turn یا Fourth Street
بعد از پایان دور دوم شرط بندی٬ ۱ کارت رو میشود. این کارت نیز همچون سه کارت قبلی متعلق به همه بازیکنان است. به این معنی که هر یک از آنان با اضافه کردن این چهار کارت به دو کارت موجود در دست خود و با ترکیب بهترین دست ۵ تایی از ۶ کارت 

که در بالا لیست شده می سازد. بعد از نمایش Turn یک دور تازه شرط بندی٬ انجام میشود. در این دور نفر اول برای اعلام شرط SB (یا اولین نفر بعد از وی که در بازی حضور دارد) است که بر اساس گردش عقربه های ساعت نفرات بعدی باید بازی کنند.
باز هم مانند قبل هر بازیکن می تواند Check کند٬ Raise کند یا در پاسخ به یک Raise جا رفته یا Fold کند.بعد از بسته شدن دور جدید کارت پایانی اشتراکی رو میشود.

دور سوم کارتهای اشتراکی: یک کارت با نام River یا Fifth Street
بعد از پایان دور سوم شرط بندی٬ ۱ کارت که کارت آخر است رو میشود. این کارت نیز همچون چهار کارت قبلی متعلق به همه بازیکنان است. به این معنی که هر یک از آنان با اضافه کردن این پنج کارت به دو کارت موجود در دست خود و با ترکیب بهترین 

دست ۵ تایی از ۷ کارت که در بالا لیست شده می سازد. بعد از نمایش River یک دور تازه شرط بندی٬ انجام میشود. در این دور نفر اول برای اعلام شرط SB (یا اولین نفر بعد از وی که در بازی حضور دارد) است که بر اساس گردش عقربه های ساعت نفرات 

بعدی باید بازی کنند. باز هم مانند قبل هر بازیکن می تواند Check کند٬ Raise کند یا در پاسخ به یک Raise جا رفته یا Fold کند. در هر دور بازی اگر افزایش شرط توسط یک بازیکن منتهی به جارفتن یا Fold بقیه شود٬ نفر باقیمانده برنده کلیه پولهایی است که تا آن لحظه جمع شده است.

پس از رو شده کارت آخر یا River و پس از بسته شدن دور شرط٬ در صورتی که بیش از یک نفر در بازی حضور دارند٬ Show Down یا نمایش دستها اتفاق می افتد. به این معنی که آخرین نفر که قبل از کارت آخر شرط را افزایش داده (و در صورت عدم افزایش٬ SB یا نفر اول بعد از وی که در بازی حضور دارد) کارتهایش را رو می کند و به ترتیب بقیه نیز همین کار را می کنند و بهترین دست پولهای موجود را می برد.

اگر دو یا چند نفر دستهای مشابه داشته باشند٬ Split یا تقسیم پول انجام میشود.
بدیهی است میزان افزایش مبلغ توسط شما به قدرت دست شما در هر لحظه یا استنباط شما از ضعف حریفتان با توجه به بازی وی تا آن لحظه بستگی دارد.

مثال ۲ (No-Limit Hold'em) - تعداد افراد ۶ نفر

SB: ده دلار
BB: بیست دلار

نفر اول بعد از BB (علی) با دست 3♠ 2♦ جا میرود. (Fold) نفر دوم (بهزاد) با دست Q♥ J♥ بیست دلار میپردازد. (Call) نفر سوم (مجید) با دست A♠ A♦ با شصت دلار افزایش شرط را به هشتاد دلار میرساند. (Raise) نفر چهارم (الهام) که همان نفر صاحب 

دیسک Dealer است با دست 5♠ 4♥ جا میرود (Fold). نفر SB (روشنک) چون قبلا ۱۰ دلار پرداخته است٬ برای ادامه باید ۷۰ دلار دیگر بپردازد. وی با دست K♠ Q♠ هفتاد دلار دیگر می پردازد. نفر BB (مسعود) با دست J♠ 4♥ جا میرود. نفر اول بعد از BB که 

قبلا جا رفته است. نفر دوم بعد از BB که قبلا با دست Q♥ J♥ بیست دلار پرداخته است شصت دلار دیگر می پردازد و دور شرط بندی بسته میشود. پول موجود در Pot: دویست و ۶۰ دلار

Flop:
A♣ 9♠ 7♠

نوبت بهزاد است. وی با ترکیب A♣ 9♠ 7♠ Q♥ J♥ دست قدرتمندی نساخته است. بنابراین چک می کند. مجید با ترکیب A♠ A ♦ A♣ 9♠ 7♠ دستی بسیار قدرتمند تا این لحظه دارد. سه آس. وی ۱۰۰ دلار شرط می بندد. روشنک با ترکیب A♣ 9♠ 7♠ K♠ 

Q♠ دستی قدرتمندی ندارد ولی اگر یک پیک دیگر روی زمین ظاهر شود دستی بسیار قدرتمند خواهد ساخت. وی تصمیم می گیرد ۱۰۰ دلار برای دیدن کارت بعدی بپردازد. مجددا بازی به بهزاد میرسد. وی نه دست خوبی دارد و نه امیدی برای بهبود دستش دارد. وی از خیر پولی که تاکنون سرمایه گذاری کرده می گذرد و جا میرود.

پول موجود در Pot: چهارصد و ۶۰ دلار

Turn:
10♠

Board: (ورق هایی که تا کنون روی زمین قرار گرفته)
A♣ 9♠ 7♠ 10♠

مجید با ترکیب A♠ A ♦ A♣ 9♠ 10♠ با دیدن پیک سوم تا حدودی نگران این است که روشنک با داشتن دو پیک در دستش به فلاش رسیده باشد. با اینحال وی ۲۰۰ دلار شرط می بندد. روشنک با ترکیب 9♠ 7♠ K♠ Q ♠10♠ دست بسیار قدرتمندی دارد. وی ۲۰۰ دلار را Call می کند.پول موجود در Pot: هشتصد و ۶۰ دلار

River:
7♥

Board:
A♣ 9♠ 7♠ 10♠ 7♥

مجید با ترکیب A♠ A ♦ A♣ 7♥ 7♠ تقریبا شکست ناپذیر است. روشنک تنها باید 7♦ 7♣ داشته باشد تا با کاره هفت مجید را ببرد که احتمالی بسیار بعید است. مجید تمام موجودی اش را ۱۰۰۰ دلار دیگر باشد به میان میگذارد.

روشنک کماکان بهترین ترکیب ممکنش همان 9♠ 7♠ K♠ Q ♠10♠ است. دیدن یک Pair در کارتهای مشترک او را نگران کرده که نکند مجید به فول هاوس رسیده باشد. با این حال وی موجودی باقیمانده اش را که ۱۲۰۰ دلار دیگر است را به میان می گذارد. 

البته از موجودی وی تنها ۱۰۰۰ دلار دیگر به میان میرود (برابر با آخرین موجودی مجید) و ۲۰۰ دلار برای خودش میماند.

مجید با ترکیب A♠ A ♦ A♣ 7♥ 7♠ (Aces full of Sevens) روشنک را که دارای ترکیب 9♠ 7♠ K♠ Q ♠10♠ است (Flush King high) شکست می دهد.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


اموزش بی دل

بی دل یا Hearts بازی هست که ریشه اصلی اون از آمریکا و کشورهای اروپایی می باشد و بیشتر در همین کشورها بازی می شود. اما بخاطر جزابیتی که داره من بین ایرانی ها هم زیاد دیدم که بازی بشه. بیدل یک بازی چهار نفره هستش و بصورت غیر تیمی یا انفرادی بازی میشه. یعنی هر کدام از چهار بازیکن به نفع خودش بازی می کنه (البته شنیدم که حالت تیمی دونفره هم داره که من آشنایی ندارم متاصفانه). این بازی رو در دسته بازی های point-trick-taking یا تلاش برای کسب امتیاز قرار می دهند. و حالا توضیحات اصلی بازی:


قانون دست گرفتن در این بازی دقیقا شبیه حکم یا بازی های مشابه هستش با این فرق که هدف در این بازی پرهیز از جمع کردن ورق های خال دل و همچنین بی بی پیک هستش (بیشتر توضیج میدم) چهار نفر به صورت 2 به 2 روبروی یکدیگر می شینند و یک نفر به عنوان پورتر شروع به پخش کردن ورق بین چهار نفر به صورت ساعتگرد می کنه و به هر نفر 13 تا ورق میده. هر بار که دست پخش میشه شما بایستی 3 تا از ورق هاتون رو که فکر می کنید با خالی کردن اونها دستتون بهتر میشه (حالا میگم شرایط بهتر شدن دستتون یعنی چی) به یکی از سه نفر دیگه بدید. قانونش اینه که دست اول هر کس سه تا ورق خودش رو به نفر سمت چپ. دست دوم به نفر سمت راست، دست سوم به نفر مقابل و دست چهارم اصلا تعویض ورقی صورت نمی گیره. 

این قانون هر چهار دست تکرار میشه. پس دست اول شما سه تا ورقتون رو انتخاب می کنید و میدید نفر سمت چپیتون اونم سه تا ورق انتخابی خودشو میده به سمت چپیش و الی آخر. نکتش اینه که همه همزمان باید اینکارو بکنن یعنی شما نمی تونید ورف هایی رو که گرفتیدو اول ببینید و حالا تصمیم بگیرید چی خالی کنید!!!
در این بازی هر ورق از خال دل یک امتیاز و بی بی پیک به تنهایی 13 امتیاز داره. البته در این بازی مبنا بر اینکه که 

تازه دست پخش شده باید 3 تا خالی کرد

شما هر دست امتیاز کمتری نسبت به بقیه کسب کنید. یعنی باید جوری بازی کنید که اصلا تو دست هایی که می برید (منظورم 4تا ورق) تا جایی که می تونید دل یا بی بی پیک جمع نکنید (بازم بیشتر توضیح میدم). خوب با این تفاسیر فرض کنید بعد از پخش ورق یه دست مثل تصویر مقابل به من رسیده! می بینید که بی بی پیک افتاده به من و این در شرایطی با دست فعلی زیاد خوب به نظر نمی رسه. هچنین 3 تا دل که یکیش هم سربازه دارم پس کاری که می تونم بکنم اینکه که یجوری از دستشون خلاص شم پس به همراه یه برگه دیگه که سره و باعث میشه من دست نگیرم میدم به سمت چپیم! (هرچی برگ سر داشته باشید نشون میده که ممکنه شما ممکنه دست ها بیشتری جمع کنید و ممکنه دیگران دل ها و بی بی پیکشون رو بندازن به شما)

خوب حالا نفر سمت راستیم 3 تا برگ میده به من که نمی دونم چی هست (هرچیزی ممکنه باشه). بعد از مرحله پخش کردن بازی شروع میشه. اولین برگ رو کسی میندازه که برگ 2 گیشنیز دستشه و نفرات بعد اون به صورت ساعتگرد ورقهاشون رو میان پایین. خوب مطمئنا کسی که 2 گیشنیز دستشه مطمئنه که دست اول رو اون نباید جمع کنه چون حتما یکی دیگه یه برگ سر تر داره که مجبور بشه دست رو جمع کنه... همیشه حواستون باشه که از یک خال چقدر برگ رفته و احتمال اینکه بقیه از اون خال نداشته باشند چقدره. چون مثلا اگر خشت رو زمین باشه و یکی خشت نداشته باشه شروع میکنه دل هاش رو یا حتی بدتر اگر بی بی پیک دستش باشه، رد می کته و مثلا اگر برگ سر خشت مال شما باشه مجبورید اون دست رو که حاوی دل یا بی بی پیک هست بردارید!! حالا فکر کنید 5 یا 6 دست بازی شده (وسطای بازیه) و آخرین بار شما بردید (البته چون دست رو جمع کردید واژه بردن شاید مناسب نباشه) و الان نوبت شماست که ورق بیاید. حالا فکر کنید شما شاه پیک دارید و هنوز بی بی پیک نرفته! پس اگر شاه پیکتون رو بندازید حماقت محض کردید چون بجر یک حالت حتما کسی که بی بی پیک داره خودشو از شر بی بی خلاص می کنه و میندازتش به شما. این حالت برای بقیه خال ها هم صدق میکنه پس سعی کنید تازمانی که مطمئن نیستیتد بقیه هم از خالی که می خواید بیاین تو دستشون دارند برگه سر یک خال رو نندازید زمین چون احتمال اینکه بقیه دل ها یا بی بی پیکشون رو روی دست شما خالی کنند زیاده.

در آخر هر راند از بازی میان ورقه های رو که هر نفر جمع کرده امتیازش رو میشمرن. از اونجایی که هر 13 تا دل و 1 بی بی پیک 13 امتیازی داریم جمع امتیازات میشه 26 که باید دید هر نفر چقدر امتیاز گرفته که البته این امتیاز جنیه منفی داره. بعد از چند دست بازی اولین کسی که به امتیاز 100 برسه بازنده بازی و بعد از اون به ترتیب کسانی که بیشترین امتیاز رو دارند نفر 3وم ، 2وم و اول می شوند. اما!!! اما یک حالت هست که شما با جمع کردن تمام 26 امتیاز یک دست پاداش خیلی خوبی میگیرید و اون این هست که در اون دست بقیه هر کدوم 26 امتیاز می خورند و شما صفر. پس این تنها شرایطی هست که شما مثلا وقتی بی بی پیک هنوز نرفته از روی حماقت شاه پیکتون رو میندازید و در کمال تعجب می بینید که بی بی پیک بیرون نیومد!!! این نشون میده که ینفر قصد داره تمام 26 امتیاز بازی رو مال خودش کنه!! البته این کار زیاد آسون نیست چون در صورت متوجه شدن بقیه بازیکن ها به این امر سعی می کنند یجوری نزارن شما 26 تارو جمع کنید که احتباج هست یه نفر جان فشانی کنه و مثلا چندتا امتیاز منفی خودش بگیره و نزاره شما به بقیه و اون 26 تا منفی بزنید. مگر اینکه شما دستتون رو با برگه هایی که اول بازی خالی کردید و استراتژی که چیدید اینقدر خوب کنید که حتی بعد از متوجه شدنشون هم دیگه کاری از دستشون بر نیاد و زوالشون رو به چشم ببنید :)) چندتا ریزه قانون هم داره که الان لیست وار میگم:
1- شروع کننده بازی کسی هست که 2 گیشنیز دستشه و با همون باید شروع کنه
2- دست اول حتی در صورتی که گیشنیز نداشته باشید (دست اول همیشه گیشنیزه طبق قانون بالا) نمی تونید دل یا بی بی پیک رد بدید
3- تا زمانی که دل شکسته نشده باشه به معنی اینکه یکنفر دل رد نداده باشه نمی تونید یک دست رو با انداختن خال دل شروع کنید

در کل بازیه فوق العاده جذاب و استراتژیکیه که به همه پیشنهاد می کنم حتما بازی کنند! از خوبیهاش هم اینکه اینقدر شناخته شده هست که به صورت پیشفرض در بازی های ویندوز به اسم Hearts قرار داده شده پس معطل نکنید و بازش کنید و ازش لذت ببرید


اموزش بازی رامی

رامی بازی دو تا شش نفره س. اگه تعداد شرکت کننده ها بیشتر از شش نفر باشه به اجبار اول هر دست باید 
نفرات اضافه طبق قوانین از بازی خارج بشن.اول از همه تصمیم گرفته میشه که بازی رو کی شروع کنه.این مسئله توافقی هست.دارنده بزرگترین ورق یا کوچکترین ورق تعیین کننده نفر اول بازی یا در اصطلاح سیزده کارتی بازی هست.حرکت بازی در جهت... حرکت عقربه های ساعت هست.سومین نفر سمت راست فرد سیزده کارتی بر زن هست.نفر بعدی کوپ کننده و نفر بعدی هم پورتر.
پورتر سه دور به هر نفر سه کارت میده و بعد یک دور دو کارت و آخر سر به فرد سیزده کارتی دو کارت اضافه.در نتیجه به جز اون یک نفر که سیزده کارت داره بقیه یازده کارت دارن.کارت ها بر اساس علامت یا عددشون مرتب میشن و میشه اونا رو به دو صورت مرتب کرد.یا مثل بازی حکم ورق های یک خال را از بزرگ به کوچک پشت هم گذاشت یا سه تا سه تا ...چیدشون.مثل سه تا دو یا سه تا بیبی یا سه تا شاه با هرچی.
مهمترین مسئله رو فراموش کردم بگم! رامی با دو دست ورق و چهار ژوکر بازی میشه.پورتر ورق های اضافی رو روی زمین میگذاره تا در طول بازی استفاده بشه.ژوکر تو این بازی فوق العاده با ارزشه.
ملاک تو این بازی داشتن "سی" هست.اگه در ابتدای بازی کسی فی المجلس سی نداشته باشه به نفع خودش و دیگرانه که کنار بکشه چون هم احتمال باختش بالاس و هم بازی دیگران رو خراب میکنه.
همون طور که گفتم ورق ها رو به صورت ترتیبی از یک خال یا به صورت دسته های سه یا چهارتایی از خال های مختلف مرتب میکنیم.مثل سه تا سرباز یا چهار تا هشت.ولی به هیچ عنوان ورق تکراری نباید تو دسته باشه.برای مثال چهار تا شش که دوتاش شش پیک هستن قبول نیست.
به محض اعلام آمادگی بازیکنان و کنار رفتن نفرات اضافه سیزده کارتی بازی رو شروع میکنه و دیگه انصراف مجاز نیست.سیزده کارتی دو کارت اضافه ای که داره رو زمین میندازه.کارت بزرگتر زیر و کوچکتر رو.
نفر بعد اگر بتونه از کارت رویی بلافاصله استفاده کنه اونو برمیداره و همراه با ورقای دیگه سی رو روی زمین میذاره ولی نمیتونه ورقی رو که از روی زمین برداشته برای آینده نگه داره.اگه اون ورق به دردش نخورد از ورق های اضافه بازی یکی برمیداره.این ورق رو میتونه نگه داره یا بازی کنه یا رد کنه.رد کردن یعنی یک ورق برای نفر بعد روی زمین بیندازی.
وقتی بازیکنی ورقی روی زمین برای نفر بعد بیندازه معنیش این هست که کارش در این مرحله تموم شده و عباراتی مثل آخ اشتباه کردم و این ورق رو میخواستم و ورقم رو زمین جا داشت و...کاملا بی معنی و بی فایده ست!! بازی میتونه به همین منوال ادامه پیدا کنه و افراد با برداشتن ورق از دسته ورق ها و رد کردن ورق های بی مصرف دستشونو مرتب کنن.
به محض اینکه کسی ورق مورد نیازش رو دید که بازیکن قبلی براش انداخته میتونه اونو برداره و همراه با ورقای دیگش روی زمین بچینه.نکته مهم اینه که هر فرد در اولین چیدمانش حتما باید حد اقل به ارزش سی ورق روی زمین بگذاره ولی از دفعات بعد ارزش ورق ها مهم نیست.
افرادی که قبلا سی گذاشته اند میتونن در نوبت خودشون به سر یا ته ورق های گذاشته شده ورق اضافه کنن و به این ترتیب ورق های دستشون رو کم کنن.کسانی که دو کارتی یا یک کارتی میشن باید اعلام کنن تا دیگران تکلیفشون رو بدونن و حواسشون باشه که ممکنه این طرف به زودی ببره. و اولین کسی که ورق هاش تموم شه برنده بازی هست.

چند نکته:
* ژوکر نخودی هست و به جای همه ورق ها میتونه بشینه وبرای همین با ارزشه.
* اگه کسی ورقش رو اشتباه بازی کرد نفر بعد نمیتونه از اون ورق استفاده کنه و درست بازی کنه.
* ورق های دسته ای بعد از اینکه چهارتا شدن از روی زمین جمع میشن.مثل چهارتا سرباز.
* اگه کسی از ژوکر تو دسته سی تا ییش استفاده کرد دیگران میتونن با گذاشتن ورق مربوطه ژوکر رو بردارن ولی همون موقع باید ازش استفاده کنن.

هر سوالی دارین بپرسین.



اموزش بازی شلم

خوب میرسیم به بازی شلم.... ابتدا باید یه تاریخچه دوخطی بگم

شاید خیلی ها ندونن و با شنیدن این حرف بگن محاله اما بازی حکم و شلم از جمله بازی های ابداعی ایرانی ها هست و محل پیدایش اونها هم در جنوب کشور هست بخاطر همینم هست که جنوبیا این دوتا بازی رو به شدت حرفه ای و مسلط بازی می کنند و هیچ معادلی در بازی های ورق خارجی نداره!

برای بازی شلم حتما بایستی سه واحد پیش نیاز بازی حکم رو گذرونده باشید چراکه قوانین سر کردن ورق ها در اون کاملا مشابه حکم هست اما هیجان و لذت این بازی به راحتی می تونم بگم چندین برابر حکم هستش.
شلم یک بازی در اصل چهارنفره هستش اما میشه سه یا دونفره هم بازی کرد که صدالبته لذت نوع چهارنفرش رو نداره. در بازی چهار نفره دو به دو یار هم میشن و روبروی هم میشنن. حالا به طور رندوم یک نفر دیلر (پورتر) میشه و شروع میکنه به صورت ساعتگرد دست دادن. بایستی به هر نفر 12 تا ورق داده بشه به صورت یکجا یعنی مثل حکم نمیشه یک 5تا داد 2تا 4تا!!!! در آخر چهار ورق اضافه میاد که روی زمین میگزارند.

خوب در شلم دقیقا مثل حکم شما یک خال رو حکم می کنید و مانند قوانین حکم بازی می کنید و دست های چهارتایی رو از روی زمین برحسب برنده شدن جمع می کنید. اما در این بازی ملاک برنده شدن تعداد دست هانیست بلکه امتیاز کسب شده هستش. بنابر این مثل حکم ممکن نیست که هرکس 7دست کامل جمع کرد برنده اون راند بشه بلکه باید تا آخر 12 تا ورق تو دستاتون بازی کنید و در آخر امتیاز کسب شده هر تیم را محاسبه کرده و یاداشت کنیم.
حالا قانون امتیازا جی هست؟
آث از هر خالی 10 متیاز
ده لو از هر خالی 10 امتیاز
پنج لو از هر خالی 5 امتیاز
هر چهار برگ 5 امتیاز

مثلا شما فکر کنید یک دست روی زمینه که شامل آث پیک، 5پیک ، بی بی پیک و 3پیک هستش امتیاز این دست 20 هست چراکه یک آث و یک 5 داره بعلاوه پنج امتیاز چهار ورق. اگر بخواهیم مجموع امتیاز های همه ورق هارو بشماریم 165 امتیاز میشه به این صورت:

4*10(چهارتا آث) + 4*10(چهارتا 10لو) + 4*5(چهارتا 5لو) + (52/4)*5(52تاورق که هرچهارتاش 5 امتیازه) = 165

حالاکه قانون امتیازارو فهمیدیم برگردیم به بازی! خالا هر نفر 12 تا ورق دستشه و چهارتا هم رو زمینه. تو این بازی باید به دست خودت نگاه کنی و ببینی اگر یکی از خال های توی دستتو حکم کنی با توجه به قانون امتیازاتی که ذکر کردم چند امتیاز از 165 امتیاز کل بازی رو می تونی کسب کنی؟؟ به ترتیب از نفر بعد از پورتر شروع می کنن به خوندن یعنی حدس میزنی با این دست میتونی مثلا 100 تا از 165 تا امتیاز کل رو بگیری پس میگی من 100 تا می خونم. نفر بعدی نگاه میکنه ببینه بیشتر میتونه بخونه یا نه؟؟ مثلا حس می کنه 110 تا میتونه بخونه پس میگه 110 حالا نوبت نفر بعدی که یار شما باشه میرسه بخونه. گیریم اون بخاطر دست بدش یا شرایط استراتژیکی نمی خواد بیشتر بخونه و میکه پاس یعنی نمی خوام بخونم! حالا نفر بعدی که همون پورتر باشه باید بخونه.پورتر آخر از همه میخونه چون دست داده فرصت کنه ورٍقاشو بچینه و حدس بزنه چقدر بخونه. فکر کنید پورتر ییهو میگه 140!! این عدد به نصبت کل خیلی بالاست و نشون میده دستش خیلی خوبه، شما هم اگر دستتون بد باشه مجبور میشید بگید پاس یعنی باشه تو حاکم باش. اگر کس دیگه ای بخواد بیشتر بخونه اون حاکم میشه و مقداری که خونده رو ملزم میشه که جمع کنه وگرنه (آخرش میگم)

کسی که بیشترین مقدار رو میخونه و بقیه دستو میدن بهش پاداشش دیگری هم داره اونم چهارتا برگ زمینه!!! چهارتا برگ زمین رو بر میداره و میتونه بجاش 4تا برگ خالی کنه. این 4تا برگ ممکنه از برگی که حکمش بوده بهش بده و دستش رو عالی کنه یا ممکنه 4تا برگ چرتو پرت بده و گند بزنه به دست حاکم!!! بهر حال مجبوره چهارتا برگ خالی کنه و مثل بقیه 12 برگ داشته باشه.
بازی رو خود حاکم شروع میکنه و اولین برگی که میندازه خالش مشخص کننده حکم هستش.
تو این بازی شما باید سعی کنید هرچی ده، پنج یا آث دارید برای تیم خودتون نگه دارید و روی دست های برنده خودتون اونها رو بریزید (بهش میگن چاقیدن) تا برگه های امتیاز دار نصیب خودتون بشه.

فرض کنید این حاکم ماکه 140 تا خونده برای شروع آث پیک میندازه! این یعنی حکم پیکه و سر ترین برگ رو هم که آث باشه میندازه. خوب نفر بعدی که رقیبه سعی میکنه بی ارزش ترین ورق هاشو بندازه.اگر حکم داره که حکم باید بیاذ در غیر این صورت با یه برگ بی ارزش رد میکنه. نوبت یار خودتون میشه اون باید سعی کنه یه برگ با ارزش بندازه. اگر حکم داشته باشه که حکم باید بیاد. مثلا فکر کنید 10 حکم (اما باید ببینه یوقت ممکنه همین 10 خودش دست بگیره پس الکی ردش نباید کنه)
خلاصه این دست همینطور ادامه پیدا می کنه و حاکم دستو جمع می کنه...
نکته ای که در این بازی هست اینه که حاکم باید موقعی که داره می خونه و یا 4تا ورق خالی میکنه باید تمام سعیشو بکنه تا بتونه تعداد خال کمتری نگه داره مثلا 2خال شه. که حتما یکیش حکمشه یکی دیگه رو هم باید سعی کنه برگ های سرش رو داشته باشه که مثلا بهش میگن خال بقل حاکم.

خلاصه بازی رو همینطور ادامه میدن که بقیش شبیه حکم تا آخر بازی ادامه پیدا می کنه. فقط دو تیم باید سعی کنن چاقی ها (منظور همون ده ها و پنح ها یا برگ های پر ارزش) رو برای خودشون بریزن.... در آخر وقتی تمام دست ها بازی شد و دیگه هیچ ورقی باقی نموند شروع می کنند به شمردن امتیازها. اون آقای حاکمی که 140 تا خونده الان باید حداقل همون 140 امتیاز رو کسب کرده باشه. فرض کنید تیم حاکم 145 تا کسب کرده پس تیم مقابل 20 امتیاز کسب کرده! این امتیازها رو هر دست یاداشت می کنند و اول بازی یک سقف قرار میدن که میگن هرتیم زودتر به این امتیاز برسه برندس (معمولا 1165 رو سقف میزارن) حالا اگر تیمی که 140 تا خونده حتی 5تا کمتر از انچه ادعا کرده کسب کنه به همون اندازه منفی می خوره!! قانون دوبل منفی مال زمانی هست که تیمی که ادعا کرده امتیاز فلان رو کسب میکنه کمتر 85 یعنی کمتر از نصف امتیاز کل کسب کنه در این صورت دوبرابر عددی که خونده رو منفی میگیره.
اگر تیمی که خونده بتونه تمام 165 امتیاز رو کسب کنه یعنی تیم حریف حتی یک دست هم نیگیره مثبت 165 برای تیم حاکم و منفی 165 برای تیم مقلوب میزنن (این 330تا اختلاف ممکنه به حالت های دیگه هم پخش شه)
و.....


این بازی هنوز هم کلی ریزه کاری تو قانون هاش داره که من چندتاش رو از قصد ذکر نکردم تا بعد از اینکه بازی کردید و ازش لذت بردید در صورت تمایل بخواهید تا ریزه کاری های باقیش رو هم بگم که بازی رو بینهایت زیبا تر می کنه...
این بازی رو در حالت حرفه ای تر با دوتا جوکر موجود هم بازی می کنن که جوکر رنگی 20 و جوکر مشکی 15 امتیاز داره. فعلا به این حالت حرفه ای زیاد فکر نکنید.

سوالی بود در خدمتم یا حق


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------












نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد